NIKOTIN

"Selvom jeg nu nægter mig nydelsen, kunne det aldrig falde mig ind at lyve om nikotinens fantastiske egenskaber. Først og fremmest er den tekstens stof par excellence, for som enhver læsende og skrivende ved, rejser nikotinen teksten op i 3-D, gennemlyser skriften med en svimmel klarhed, skarpsliber konsonanternes kanter og mætter sætningerne med hemmelighedsfulde transmissioner fra vokal til syngende vokal. Og ligesom forfattere viger tilbage for at gå i psykoanalyse og få løst deres problemer – hvad skulle de så skrive om? – opgiver de nødigt tobakken: Hvordan skulle de så overhovedet kunne skrive? For uanset om man sidder og læser sin yndlingspassage fra Marie Grubbe (dén, hvor unge Marie vrider sine nøgne arme rundt i rosenbladene), eller man arbejder på et af sine egne små, haltende poemer, indgyder giften lige det ekstra sus i syntaxen, der gør hele forskellen. Desuden har nikotinen den mærkelige evne, at den så at sige gør, hvad man beder den om: Hvis man vil samle sig, hjælper den virkelig på koncentrationen, vil man derimod adspredes, sørger den for afslapningen, mens man med blikket dovent følger røgens blå gespenst. Og for at det ikke skal være løgn, kan nikotinen oven i købet udvirke, at man på én gang er adspredt og koncentreret og dermed løftet over i den mærkeligt privilegerede tilstand, der er optimal til intellektuel kreativitet. Endelig vil jeg hylde et særligt fortrin, denne stimulans har frem for så mange andre, nemlig at der først skal betales for nydelsen senere. Og her tænker jeg ikke på de dystre langtidsudsigter til lungekræft og hjerteslag, men simpelthen på den drønende hovedpine og totale udmattelse, enhver storryger ramler ind i et par gange om dagen. Men inden disse daglige skavanker punktligt sætter ind, potenserer nikotinen for et par timer helt omkostningsfrit arbejds- og fokuseringsevnen, modsat f.eks. spiritus, der ligesom tobakken nok bringer nyderen i en ønsket tilstand, men samtidig øjeblikkelig kræver alkoholens akvarieagtige sorgløshed betalt med snøvlen, fumlegængeri og almindelig tåbelighed."

Fra essayet "Farvel og tobak til tekstens stof", Repremiere i mit indre mørke

Foto: Frederik Stjernfelt.

DIVERSE

BLA BLA BLA

Nørreport Jokum Rhodes univers Taxichauffører i USA Kønsbehåring Værtshuse Taknemmelighed Ib Spang Olsen Kristendommen Nikotin Kunststøtte Inger Christensen Per Højholts humor Ole Sarvig 70ernes tarvelighed Film fra 70erne Niels Thomsen At køre motorcykel Lukningen af Nørrebrogade Om tv-udsendelsen “Bazar” Arvesynden Høflighed Erik Stinus Modernitet og kristendom Edgar Allan Poes fortællinger Eksorcisten Læsning Ord Mening og betydning Hilsner Jørgen Leth Den uforskyldte nåde Kyrie og gloria On the Road Jazz & Poetry At være digter Avantgarde og avantgardisme Alkohol og kunst Arbejdet med Rystet spejl Noter til digte Anmeldelser Generationer Forholdet mellem liv og værk Hvad der rører sig Nuet og erindringen Hvad der arbejdes på nu Videnskab og kunst Samarbejde med andre kunstnere Demokrati versus småligt føleri Klaus Lynggaard som erindringskunstner Forskellen på arbejdet med essays og lyrik